donderdag 11 februari 2021

Black Gold 1

  

Rhenoy, gemeente Groot-Geldermalsen - Provincie Gelderland, Nederland

Het mooie dorp in de ''Betuwe'' aan de rivier De Linge.

Rhenoy waar het succes begon.

We hadden al eerdere in de jaren Friese paarden, maar deze behoorde niet bij de top. 

We zaten zelf in de autohandel, en exporteerden deze wereldwijd. Het meerendeel naar het Midden-Oosten en Africa.

Dit was eerst een bijhandel van ons grote Service Benzine Station aan de Europalaan in Utrecht / afslag snelweg A12

Een andere handel was onroerendgoed, in voornamelijk verwaarloosde boererijen / nu noemen ze dat huisjesmelkerij. Maar een zeer lucratieve business.

Voordat deze boerderijen verkocht konden worden, moesten ze eerst worden opgeknapt cq verbouwd en voor verkoop worden klaargemaakt.

We lieten dan in bijbehorende landerijen enkele Friese paarden grazen ook dienende als publieks-trekkers.

Begin jaren 70 kwam ik aan de praat in Utrecht in het restaurant van de Paardenmarkt en Automarkt met wijlen Auke Frankena, Heeg en Bert Renken uit Marssum. 

Van hun kocht ik regelmatig Friese veulens en zo ook via een tip van Auke Frankena mijn eerste stermerrie Caroline vader Freak 218. uit stam 28, van een aristocraat uit Doorn, die hem wegens hoge leeftijd wilde verkopen.

Een mooie merrie met veel behang en uitstraling, maar absoluut geen kampioen.

Als ik veulens van hun beide heren kocht liet ik ze door Bert Renken, naar 1 van de te verkopen boerderijen brengen. Later bracht Bert er ook nog zijn eigen jonge friezen bij, er was toch genoeg land omheen.

In die tijd kocht ik er nog een stermerrie bij die bij een slager stond voor de slacht omdat deze een klomp voet had, Ik kocht deze stermerrie Geartsje, vader Jarig 226, de merrie was eens fokdag kampioen geweest in Uddel, Midden Nederland. Deze merrie was gefokt bij Koopmans in Follega - Stam 128. Ook een merrie met veel behang en uitstraling, maar niet eerlijk op stal.

Bij deze merrie heb ik 2 Naen 264 merrieveulens gefokt. Waavan  er 1 via Bert Renken later naar California / USA verkocht als twenter samen met nog een zelf gefokte twenter, Marrige T, vader Jochem 259 uit stam 103.

Hoe het naar een snelle doorbraak ging verwijs ik U naar een volgende blog.

Wordt vervolgd


 Onder iedere post kunt U commentaar geven of een discusie starten.
.